Happy New Year!

Introductietijd voor het vrijwilligerswerk! Tien dagen om het land, de culuur en de andere vrijwilligers te leren kennen. De eerste twee had ik de afgelopen weken ook al redelijk goed lern kennen.. Maar de groep beviel direct goed. Na een weekje redelijk alleen te zijn geweest leuk weer wat mensen om me heen te hebben. We begonnen met nepalese les en les in lesgeven. Het nepalees lijkt onmogelijk te leren maar het eerste liedje en de eerste zinnen zitten er in. Vooral 'chahidaina!!', I dont need, hebben we veel geoefent op straat. Bij de meeste verkopertjes helpt het. Bij een riksha niet, waarna Merel sarcastisch zei 'yes, all seven of us want to get in your riksha please!' Die man blij en wij hem nog 5min. achter ons aan... We houden het maar bij chahidaina.

Daarna op naar Chitwan National Park. Hier zijn we meerdere keren de jungle in gegaan, te voet, per jeep en per olifant. Vooral met de jeep was een heel avontuur.... We zijn twee neushoorns tegengekomen (erg gaaf!), een paar apen, een handjevol pauwen en wat wilde zwijnen. Verder zagen we een verse tijgerafdruk. Nadat we gehoord hadden dat er die ochtend in het park een local was opgegeten (nouja, vermoord) door een tijger waren we blij dat het bij een afdruk bleef. Halverwege de tocht begon het verdacht donker te worden, en niet veel later zaten we redelijk doorweekt in de jeep. Nadat we dachten dat het niet veel erger kon kwamen mega-hagelstenen en wat takken naar beneden wat veel geschreeuw opleverde.. Ook de onweer bleek recht boven ons te hangen. Enorm verkleumt kwamen we bij de jeepstop aan, waar vandaan we nog een rivier moesten oversteken. Dit zagen we alleen niet echt zitten door de onweer... Een nepalese gids die alleen maar lacht wanneer we 'what to do?!' vragen helpt dan ook niet echt. Na 5 min. schuilen onder een zeil met meer gaten dan zeil toch gegaan. De bootman was gevlucht, dus twee helden hebben gezwommen om de kano te halen en ons in de ondergelopen kano naar de overkant geholpen.. Na een sprintje door een straat vol modder waar daarvoor nog verschillende soorten poep (incl. olifanten..) lagen, kwamen we verkleumt en doorweekt aan bij het resort. Weer wat overleefd!

Verder was de olifantensafari geniaal. Heerlijk met z'n vieren in een oncomfortabel bakje twee uur op een olifant hobbelen. Ons gelach, geklets en gegil werden niet echt gewaardeerd.. Maar wat wil je als je iemand met hoogtevrees en een ander met een spinnenfobie op een giga olifant door een jungle stuurt.. Om de andere toeristen tevreden te stellen koos onze olifantenman voor de alternatieve route, regelrecht de bosjes in. Dit hielp niet echt tegen ons gegil ;) Verder kwamen we onderweg een kip tegen. Aan de reactie van de olifantenman toch wel een hoogtepuntje, wanneer zie je nou een wilde kip? We besloten maar lekker enthousiast te reageren, was het mannetje ook weer blij. Uiteindelijk nog een neushoorn in de rivier gezien, waar wij met onze olifant op een paar meter afstand door het water langsaf banjerde. Erg gaaf!

Dan een van de leukste dingen! Olifant wassen. Met zn 3en op een olifant klimmen, waarna die water over ons ging sproeien. Als ie daar klaar mee was liet ie zich gewoon omvallen, waardoor wij de rivier in gemikt werden. Erg leuke ervaring :)

Na deze 3dagen was het tijd om naar Pokhara te gaan (alweer). Na een vroege wekker (half 5) naar Sarangkot gegaan voor de sunrise. Met de annapurna en the fishtail op de achtergrond een erg mooie zonsopgang gezien. En we waren very lucky want buiten die ochtend was er weinig helder weer.. Daarna een mooie wandeling door de village gemaakt, waar de lokale kinderen erg leuk waren. Een kindje bleef naar Wendy wijzen en nepalees praten, bleek het kindje te zeggen; she is soo white, she is soo white!!

Verder veel gerelaxt. We hadden rond 5en vaak onweer en regen dus dat was jammer. Maar ook dat heeft z'n voordelen, In de stromende regen, onder een paraplu schuilend en naar het hotel lopend hoorde we fluisterend vanuit een shop; 'rain discount?!'. Niet te geloven wat voor kortingen ze hier verzinnen, al is dit tot nu toe mijn favoriet. De discpunt hebben we maar even afgeslagen.

Terug in Kathmandu konden we eindelijk naar ons appartement! Hier breng ik de komende twee maanden door met drie andere vrijwilligers. Een groot, relaxt appartement, maar we hadden een flinke dag nodig om te boenen... Nu heerlijk gesetteld en eindelijk al me spullen uitgepakt. Doordat we 12april nieuwjaar hadden konden we deze week nog niet werken maar we starten maandag! Wat niet verkeerd uitkwam want Tim is in town :)

Dat nieuwjaar was nog een hele ervaring. Het is voor Tim en mij het derde nieuwjaar, na Nederland en Mongolie. Het is hier 2069 geworden, ze zijn onze tijd dus ver vooruit... (al zou je dat niet altijd zeggen..) Het nieuwjaar verliep volkomen ala Nepal. Rond tien voor 12 riepen ze om dat we nog n kwartier hadden. Vervolgens zei die rond vijf over 12, nog 1 min. En rond 00.10 hoorde we een vaag 10... 9... 8... door een microfoon murmelen, waardoor wij ipv happy new year roepen alleen enorm hard konden lachen. Nieuwjaarsdag zijn we naar Bhaktapur gegaan. Daar hebben ze al een week lang een tempel op houten wielen door de stad getrokken. Vandaag werd er een houten stam van 25m, onder luid gejoel omhoog gehezen. Hier hebben we zo'n anderhalf uur naar gekeken, dit gaat niet heeeel soepel namelijk en is ook nog eens levensgevaarlijk... Maar wel enorm leuk om dat te zien, hier zeggen filmpjes meer dan duizend woorden of foto's, dit moet je ooit zien.. bizar! s Avonds gooiden ze de stam weer om, zo luiden ze hier het nieuwe jaar in...

Happy new year!

PS: De verhalen worden er niet korter op, maar maak ook zo veel mee.. Het spijt me! Verder iedereen bedankt voor het meelezen, meeleven en reageren, enorm leuk om de reacties te lezen. De fotos komen er vanmiddag op!

Anny

Wij vinden het niet erg dat het lange verhalen zijn. Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Ben benieuwd naar de foto's. En nu aan het werk want daar ging je toch voor........ Succes.Kus mama

Jan Barel

Hoi Lotte, je rijdt net zo makkelijk olifant als paard! Je weet je spannende belevenissen goed weer te gven. Ik hang aan je lippen. Storm, regen en hagel schijnen je niet te deren. In Nepal ben je met Nieuwjaar in een keer onwijs oud, maar voel je je toch nog heel jong! Het ga je verder goed!

ans

Heej Lotte fijn dat het nog goed met je gaat na ontberingen maar achteraf vette belevenissen.,ga ook nog van je foto genieten,ik wens je heel veel sucses en vooral plezier met je kinderen straks. Liefs en groetjes van mij.

Eline

Tsjonge wat een belevenissen allemaal! Ik hoop dat het allemaal net zo leuk blijft de komende tijd :) groetjes, Eline

tante Tonnie strijbos

hoi Lotte, wat een spannende dingen maak jij mee,blijf vooral genieten van alles wat je ziet en mee maakt . groetjes Tante Tonnie

Andy

He lot,

Wat een hilarisch verhaal van die olifanten, geweldig om mee te maken. Succes morgen met de kindjes, ben benieuwd hoe het je bevalt.
Liefs Andy

IJda

Hai Lotte, je verhalen kunnen me niet lang genoeg zijn. Heerlijk om zo mee te kunnen leven met je avonturen. Mooie foto's ook. Groeten, IJda

lisa

Hee lot,

Wat geweldig om je zo te lezen!! Die lange verhalen maken niet uit hoor;) kan me daardoor juist alles heel goed voorstellen!!

Geniet van je vrijwilligerswerk

Xxx

Ine

Hoi Lotte, wat een gek idee dat je nu al nieuwjaar hebt gevierd! Fijn dat je Tim ook nog even hebt gezien. En nu werken! Weet zeker dat je dat geweldig gaat vinden ben dan ook benieuwd naar je volgende verhalen (zijn nooit te lang hoor) op deze manier kunnen we jou en Tim goed volgen.
Liefs ine

Yteke

Hi Lot,

Wat een geweldige verhalen weer! Ik kan er echt heel erg van genieten =D Wat maak je allemaal super mooie en gave dingen mee zeg! En morgen dan eindelijk de kindjes. Heel veel plezier, ik ben benieuwd hoe dat bevalt.

Veel liefs xx

Marielle

He Lotte, zoals iedereen als schrijft....je verhalen kunnen niet lang genoeg zijn. Ik kan met je meekijken als je zo beeldend vertelt. Leuk!!
Geweldige ervaringen schrijf je. En ook leuk om jou (en Tim!) op de foto's te zien.
Succes met werken nu. XXX

Nirina

Echt weer leuke verhalen Lot! Nu nog de foto's:D!

Tante Gerda

Hoi Lotte

Wat zijn we trots op je en wat een lef Geniet er van en blijf veel foto's maken dat is genieten voor ons ,en later voor jullie Succes met je werk Gr Tante Gerda

Ans Neggers

Hoi Lotte,

super leuk om te lezen wat jij en Tim allemaal beleven nog ff en dan ga je vrijwilligers werk doen, het ga je goed daar en geniet er van,

grt. Ans en de rest van de familie

Lia

Wat een prachtig verhaal weer! Wat een grappige belevenissen, om van te genieten.