Is it Banda today??

Er zitten weer een paar werkweken op, al zijn het vaak geen volle weken.
Er is hier nog steeds geen nieuwe grondwet sinds er geen koning meer isen de deadline (de 3de)staat voor over 2 weken... dit zorgt voor veel onrust en vooral veel Banda's (stakingen).
Mijn schooltje doet liever niet mee (evenals alle toeristenwinkels), maar helaas hebben ze geen keus.Als hij niet sluit komen ze vechten, volgens mijn directeur. Conclusie: elke dag begint met een vragenrondje;is there banda today?? Helaas weten ze het bijna nooit vantevoren.

We snappen erg weinig over de banda's maar vragen veel rond en proberen er iets van te snappen.
Zo zijn er verschillende soorten banda's; Teacher Banda's (met alleen de scholen), Nepali Banda's en gewoon Banda's.
Vooral lekker vaag en onduidelijk. Toen Wendy vandaag vroeg of ze naar d'r werk kon kreeg ze te horen:
If it's a Nepali Banda then we are closed but when there is a Banda then we are open. But I don't know ifit is Banda or Nepali Banda.. Dus?? Toen ik mijn directeur vroeg hoe hij dan wist of er banda was zei hij; dan moet ik de straat op om te kijken of er bussen enzo rijden. Soms zijn de kinderen ook gewoon op schoolen de leraren niet, of juist weer andersom. Ze snappen er zelf ook duidelijk weinig van ;) Morgen hopen we een weekend weg te gaan, maar we zijn bang vooreen banda, er zijn dan namelijk ook geen bussen.. Duimen dus!

Inmiddels kom ik er steeds meer achter wateen lieve man die directeur is. Hij is echt 24/7 met zijn schooltje bezig. Zesdagen school (oke, dit komt niet vaak voor door festivals en banda's maar dat is het idee..),dan heeft ie nog de 10 kinderen die in zijn huis (de school) wonen en op zaterdag gaatie vaak met klassen op excursie of traint hij bijv. voor een sporttoernooi wat laatst gehouden werd.

Vorige week heeft hij Tim en mij uitgenodigt en hebben hij en zijn vrouw goed voor ons gezorgd.Na een goede informatie-winningsronde (vegetarisch of niet? lusten jullie bier? etc...) werd hetDhal Bhat (Tim's favoriet), met heerlijke voorafjes en een biertje. Ik had Tim beloofdhet op z'n Nepalees te eten, en zo heb ik voor het eerst rijst met m'n handen gegeten!!Errug apart.Volgende week ga ik leren Dhal Bhat te maken dus wie een keer typisch Nepalees, op z'n Nepaleeswil komen eten is welkom als ik terugben!

Ook Tim was enorm onder de indruk van wat deze man doet.. Toen besloten dat ik toch wat meer voor de schoolwil doen dan enkel helpen met de lessen; oftewel geld inzamelen. Alleen wilde ik een doel hebben om het aan uit
te geven, zodat ik weet waar het daadwerkelijk heengaat. Echter moet er zoveel gebeuren op de school dat er geenbeginnen aan is!! Tim kwam met het goede idee een vragenlijst voor de teachers te maken. Zo gezegd, zo gedaan.
Wat vinden zij dat er verbetert moet / kan worden, wat verwachten ze van mij als vrijwilliger en andere nuttige vragen.

Conclusie:
- Lokaal 3 heeft amper lichtinval (maar wat te doen, gewone lampen hebben weinig zin met de vele powercuts)
- Er moeten nieuwe bankjes komen (sommige vallen echt uit elkaar en wiebelen)
- Klassen moeten opgevrolijkt worden, schilderen of schilderijen / posters etc.
- Speel- en tekenmateriaal voor in de klas
- Niet alle kinderen kunnen een boek betalen en kunnen daardoor de lessen niet goed volgen en geen huiswerk maken.
Rabin (directeur) probeert deze kinderen boeken te geven maar helaas zijn er nog veel zonder boeken, dit zijn vaak juist de zwakste leerlingen.
- Er moeten nieuwe lesborden komen

Al met al genoeg te doen. Ik hoop in ieder geval de kleine dingen aan te kunnen pakken zoals het opvrolijken van de klassen en het voorzien in boeken en tekenmateriaal. Verder zijn een paar nieuwe banken ook noodzakelijk.
Je ziet 'm vast al aankomen; ik heb jullie hulp nodig ;) Dus heb je een paar euro over, dan is dat meer dan welkom. Als je voorkeur hebtvoor een bepaald doel dan kan je dat aangeven en dan zorg ik dat het geld daar aan besteedt wordt! Ik hoop van de directeur nog prijzen door te krijgen van wat tekenmateriaal kost, of wat een nieuw bankje kost, dan kan je een nog beter beeld krijgen van wat je kan bijdragen. Voor de geinteresseerde: mijn rekeningnr is 561875146.

Genoeg verteld en gevraagt aan jullie, ik heb enorm leuke foto's en daar zal ik nog wat bij vertellen!

Groetjes aan iedereen!

Reacties

Reacties

Martin

Hey Lotte!
Super om te lezen hoe begaan de directeur en jullie zijn met de kinderen. Uiteraard direct de daad bij het woord gevoegd, dus de eerste bijdrage voor jullie schooltje staat op je rekening.
Kijk zelf maar wat jullie denken dat het belangrijkste is :)
Keep up the good work!

Nirina

Leuke verhalen weer Lotte! Ik heb ook een kleine bijdrage overgemaakt, supergoed dat je meer wil doen:) En een leuk idee om een vragenlijst te houden, het belangrijkste is toch wat zij willen dat er gebeurt!
Succes ermee en tot gauw alweer! xxx
Ps, sign me in for Nepalees eten:D

Lisa

Hee meis, wat een verhaal weer! Is het goed als ik na de 24ste iets overmaak? Vind het wel leuk om iets bij te dragen namelijk!

Heel veel succes nog! En moet je handen eten is toch best wel leuk?;) Ik wil iig een keer nepalees eten.

XXX

Lotte

Super bedankt al allemaal! En natuurlijk is dat goed Lisa, wat lief van je :) ook enorm leuk om jullie reacties te lezen!

Martin

Zeker weten dat ik ook wel een keer Nepalees wil komen eten :).

Marielle

He Lotte, wat een prachtig verhaal en goeie acties van jou!!! Geld overgemaakt, kijk maar waar je het voor gebruiken wil.
Dhal Bhat toch niet met je handen gegeten he? ;-)
Ik heb hier een Nepalees kookboek dus wil graag een keer van je kunsten genieten...

Ans Neggers

Hoi Lotte,

Je bent super goed bezig en kei mooie foto's,
zo te zien gaat het wel goed daar, geniet er maar van,

grt. uit Oostelbeers van Fam. Neggers

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!