Good morning teacher!

'Good morning teacher!'
'Good morning class, sit down please :)'
'Thank you teacher!!'

De eerste twee werkweken zitten erop en inmiddels ben ik al een echte Lotte Mam / Miss / Teacher. Enorm leuk!!!!

De eerste dagen waren wel en hoop nieuwe ervaringen... Ik moest voor het eerst fietsen door Kathmandu. Had je me dat een maand geleden verteld had ik gezegd dat dat gelijk stond aan zelfmoord en ik nog niet dood wilde... Maar ik heb het overleefd en fiesten hier is eigenlijk best leuk. Heerlijk door de chaos en de koeien elke dag naar je werk!

Dan de werkplek... Een boardingschool met 200 nepalese kindern van ongeveer 2 tot 16 jaar. De meeste kinderen betalen voor het onderwijs, maar een aantal hoeven niet te betalen omdat ze dat simpelweg niet kunnen, en er wonen 10 (enorm lieve) kinderen in de school, omdat die in hun eigen dorp geen onderwijs kunnen volgen. Daarnaast zijn er kinderen die elke dag bijna 10km moetn lopen om bij de school te komen.. En dat 6 dagen in de week! Maar zo hebben ze wel onderwijs.

Ik schrok enorm toen k de school zag, wat een armoede... De bovenste verdieping is niet gestuukt en geschildert. De bankjes vallen bijna uit elkaar en de duern vallen er bijna uit... Ook zijn sommige lokalen erg donker.

Op de school werd ik opgevangen door de directeur, die ook mijn contactpersoon is. Een hele aardige, goede man! Hij heeft 't beste voor met de school en de kinderen en zit vol goede ideeen. Helaas is het geen goede zakenman en neemt ie meer opzich dan zijn portemonnee aankan... En zijn de ideeen niet altijd even goed uitgedacht. Zo hebben we 2 dagen lunch gemaakt voor de kinderen, zij moesten dan elk 50 rupee (50 eurocent) betalen. De opbrengst ging naar de community, die de weg naar de school ging aanpakken. De lieve man heeft echter alle lunch uit eigen zak betaald en de totale opbrengst aan de community gegeven ipv enkel de winst... Hij is wel erg aardig en zegt dat ik me daar net als thuis moet voelen en daar zorgt ie ook voor. Hij waardeert al mijn inbreng en wil overal mijn mening over.

In eerste instantie was het plan dat ik twee uur per dag les zou geven om de leerkrachten te ontzien en verder zwakke leerlingen bijles te geven. Tot nu toe komt er bijna elke dag wel wat tussen.. Zo heb ik de 'bibliotheek' geherorganiseert en 3 dagen alle lessen overgenomen van afwezige leerkrachten. Wat enorm leerzaam was.... Onderwijs staat hier gelijk aan de lerares naschreeuwen en de kinderen schrijven alles van elkaar over, waardoor je maar 1 schrift hoeft na te kijken, ze hebben toch allemaal het zelfde. De kinderen lijken erg slim ze kunnen alles napraten en naschrijven, maar zodra je eigen inbreng van ze vraagt snappen ze er niks van. Bingo spelen met ze was een hele uitdaging, waarom moesten ze niet allemaal dezelfde cijfers opschrijven, en er maar 4 kiezen voordat het spel kon beginnen??! Uiteindelijk maakt het enthousiasme van de kinderen (toen ze het eenmaal snapte) het de moeite waard. En nu roepen ze elke dag BINGOO!! als de les begint.

Het lesgeven is enorm leuk en leerzaam maar soms ook erg moeilijk. De jongste kinderen blijven maar nepalees tegen me praten en verder zijn de kinderen soms erg onrespectvol, ze vechten schreeuwen en springen letterlijk op de tafel. Ik heb een klasje dat total niet naar me wil luisteren. De trucjes die ik normaal gebruik slaan hier niet echt aan... verder is het lastig dat ik ze niet in hun eigen taal kan aanspreken. Op dit moment is dit klasje even mijn grootste uitdaging...

Naast het werken vermaken we ons prima in ons appartement. Ik voel me inmiddels geen toersit meer nu we hier echt wonen, koken en werken. We houden vrijdagmiddagborrels, filmavondjes en tijdens de power-cutavondjes vluchten we vaak de stad.

Ennnnn ik heb een echte kurta laten maken, een nepalese broek met en soort tuniekje. Enorm leuk om de stofjes te kiezen, alle maten te laten opmeten en maar te hopen dat het goedkomt.. Gelukkig zit ie goed en ben ik er helemaal blij mee :) Benieuwd wat jullie ervan vinden!

Alles goed hier dus!! Hoop in Nederland ook. Hoorde dat het kabinet gevallen is.... Dat wordt duimen dat ik nu toch nog stufi krijg tijdens mijn master.

Morgen is het koninginnedag. Veel plezier allemaal!!! Hier wordt ook een feestje voor ons georganiserd door het consulaat. Er is en vrijmarkt en we kunnen lekker bitterballen en kaasblokjes eten!! Wat en feest wordt dat.

Ps. de foto's willen weer niet lukken... Dat komt binnenkort (hoop ik, want ze zijn eigenlijk onmisbaar voor een goed beeld van de school!!)

Reacties

Reacties

Geert

Fijn dat het lesgeven bevalt, Lotty. Bizarre onderwijs-vorm hebben ze. ;) Succes daarmee!
Veel plezier op het feestje. Foto's op fb waren leuk!

Nirina

Wat een verhaal weer Lotte! Volgens mij kom je zo'n 10 jaar ouder terug door al die ervaringen!

Andy en Gerard

Een heel leuk verhaal en stoer op de fiets. We zijn trots op je lesactiviteiten en opvoedkunde. Fijne tijd en zorg dat ze snel naar je luisteren.

Liefs G en A

Anny

Lotte wat ben ik TROTS op je. XXX mama

Jan Barel

Van mij ook een "Thank you teacher". Want ik leer ook veel van jou. Ondanks het feit dat jij het Nepalees niet beheerst, communiceer jij toch heel aardig met de kindertjes. Dat vind ik knap. Ik weet zeker dat je steeds meer vat op ze krijgt.

Marielle

Wow wat een leerschool! Knap van je dat je daar zo staat. Kan me voorstellen dat je moeder trots op je is, zelfs IK kan dat voelen :-). Je ziet er ook goed uit op de foto's!!!

Ine

Hoi Lotte

Weer zo,n mooi verhaal! En die foto,s wat een boefjes, hopelijk krijg je er een beetje grip op, blijf in ieder geval genieten! Liefs ine

Oma en Opa

Geweldig wat je allemaal meemaakt en doet.Hoe verzend je je berichten? Moet je daarvoor naar een internetcafe?
Hou je taai en groeten aan Tim.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!